<meta property="og:site_name" content="mat&amp;smak" />
Open/Close Side Menu
Search
Close
Search

Här berättar vi om en del av de hjältar vi besöker samt annan kunskap som vi förkovrat oss med.

Uppsnappat från Sverige & Världen

Hur smakar ditt varumärke?

Nu kan du beställa Svensktillverkad Salami från Skinkeriet Nu kan du beställa Svensktillverkad Salami från Skinkeriet
Previous Article
Svensktillverkad pancetta, finns det? Svensktillverkad pancetta, finns det?
Next Article
Hur smakar ditt varumärke?

- Försök stimulera så många sinnen som möjligt genom doft, ljud, känsel, syn och smak när du ska marknadsföra ett varumärke, en vara eller tjänst, råder oss Bertil Hultén, professor i sinnesmarknadsföring vid Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
- Det är helt ute att enbart visa en annons, ingen läser den längre, fortsätter han.

Det var en intressant föreläsning han bjöd på i förra veckan på Ideon i Lund. Dagens samhälle bygger på individualism och vi söker en viss livsstil och nya upplevelser. Alla som säljer produkter eller tjänster vill nå igenom marknadsföringsbruset till sina presumtiva kunder. Att stimulera sinnena på olika sätt så att de sticker ut är ett sätt att nå fram. Konsumtion och shopping blir som en upplevelse.

Marknadsföringen fungerar bäst om flera olika sinnen samverkar med varandra. Som exempel berättar Bertil om Whole Foods market, en amerikansk livsmedelskedja. I deras butiker finns färska blommor i vackra färger, det doftar nybakat från brödavdelningen, det strömmar musik från högtalare ... det är en helhetsupplevelse att bara komma in butiken. Vi hoppas kunna besöka dem någon gång, kanske om vi åker till London, där de finns med flera butiker.
- Jag förstår inte varför livsmedelskedjorna här i Sverige inte använder sig mer av sinnesmarknadsföring, alla butiker ser i princip likadana ut, ingen sticker ut, fortsätter Bertil Hultén.
Vi är benägna att hålla med, skulle du bli placerad inne i en livsmedelsbutik och inte visste vilken så är det inte helt lätt att gissa om det är ICA, Coop, Willys, City Gross, Hemköp eller någon annan affär.

I minglet innan föreläsningen bjöds vi på förtäring. Men det såg inte ut som det brukar göra utan dagen till ära fanns Måltidsvision på plats och hade gjort en installation som associerade till en skogspromenad. Det var kakor och muffins vackert installerade bland mossa, stubbar och lava. Kaffe serverat från kaffekittel som vi drack ur röda kåsor. Måltidsvison, vars affärsidé är Storytelling by food, lyckades verkligen stimulera oss på mer än ett sätt.

Text & Foto: Marie Jönsson

/ Skrivet av: mat&smak / Antal visningar: 5900 / Kommentarer: 0 /
Skriv ut

Ditt namn
Din epost
Ämne
Skriv ditt meddelande ...
x

Kategorier

Arkiv

«december 2017»
tiontofr
27282930123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
1234567
Back To Top